2009. november 28., szombat

Miért Hind?

Akkor lassan nézzünk a dolgok mögé: mit jelent a játék címe?
Hind. Angol-Magyar szótárban rákeresve (többek között) a szarvastehén kifejezést találhatjuk. :)
Játék szarvastehenekkel? Lelki szemeink előtt talán azonnal megjelenik egy vadász szimulátor vagy esetleg egy szarvas család tamagochi rémképe, de szerencsére ennek a szónak van egy további értelmezése is: NATO-kód.
A NATO-kód kifejezést a tagországok hozták létre a kínai és szovjet haditechnikai eszközök megnevezésére, mivel az eredeti típusnevekről esetenként nem is volt pontos információjuk. A kódnevek minden esetben angol főnevek, megkönnyítve ezzel is a azonosítást, illetve a kommunikációban való használatot. A kódnév első karaktere az eszköz jellegére utal, pl. a Tu-134-es szállítórepülő kódja Crusty, ahol a kezdőbetű az angol cargo(=szállító) szóból jön.
Ezzel el is érkeztünk mai témánkhoz. A H betűvel kezdődő kódok ugyanis minden esetben helikopterekre utalnak. Eszerint egy NATO-kód szótárban rákeresve a Hind szóra, (többek között) a Mi-24-es helikoptertípust találjuk. :)
Innen már nem nehéz kitalálni, hogy a fejlesztés alatt álló játékunk (és játékosa) ezzel a helikopterrel fog operálni.
Mit érdemes tudni erről a remek konstrukcióról?
Gondban lennénk, ha egyetlen kifejezéssel megpróbálnánk leírni, mi is pontosan a Mi-24. Repülő harckocsi, repülő erőd, esetleg felfegyverzett csapatszállító? Röviden: mindhárom egyben. Magát a gépet (talán indokolatlanul is) felfegyverzett csapatszállító helikopternek tervezték, továbblépve a Mi-8 (Hip) típus által kijelölt nyomvonalon.
A szovjetek elemezve az amerikaik vietnámi tapasztalatait (az már egy másik kérdés, hogyan jutottak ezekhez hozzá), arra jutottak, hogy szükség lenne egy olyan csapatszállítóra, amely képes a leszállási területét saját fedezőtűzzel biztosítani.
Az első Mi-24 A verzió így erős páncélt és fegyverzetet kapott. A személyzet 3 főt számlált, a pilóta mellett foglalt helyet a lövész másodpilóta, illetve mögöttük a fedélzeti technikus. A pilótafülke mögötti rakodótérben pedig 8 teljes fegyverzetű katonát (egy lövészraj) volt képes szállítani. Mindezek következtében ez a típus meglehetősen nagyra sikerült, az elvártnál sebezhetőbb lett a földi tűztől.
A Mi-8 helikoptereken is használt két TV2-117A gázturbinát a gép tetejére, a pilótafülke mögé építették, a főrotorlapátok átmérője azonban kisebb lett. A farokrotort a zajcsökkentés érdekében a függőleges vezérsík bal oldalán helyezték el. A hárompontos futómű minden eleme egyenként behúzható, a gép törzsébe rejthető. A törzs két oldalán rövid szárnyakat helyeztek el. Ezek a szárnyak amellett, hogy a teljes felhajtóerő mintegy negyedét biztosítják, lehetőséget adnak többféle fegyver felfüggesztésére is.
A Mi-24 A típust 1974-től az NDK-ban állomásozó szovjet csapatok a határvidék felügyelésére használták, de az igazi megmérettetés Afganisztánban következett.
A bevetéseken szerzett tapasztalatok bizonyos módosításokat, korszerűsítéseket tettek szükségessé. Ezek a módosítások eredményezték a Hind-D típus megjelenését. A hajtómű nagyobb teljesítménye mellett a legfontosabb módosítás a harckocsi elleni alkalmazást segítő pilótafülke-elrendezés kialakítása. A korábbi egymás melletti elhelyezést felváltotta a tandem-változat. A fegyverrendszer-operátor fölött és mögött ül a pilóta. Jelentősen javult a pilótafülkék elektronikája, illetve páncélozottsága. A legjelentősebb fegyverzeti módosítás a gép orra alatt elhelyezett 12,7 mm-es Gatling rendszerű elforgatható négycsöves géppuska.
Később az E, illetve F jelzésű típusok további elektronikai, optikai, illetve fegyverzeti módosítást eredményeztek.
A különböző típusokból 2400-nál is többet gyártottak, számos országban - így Magyarországon is - a mai napig hadrendben áll.

A játékban főszereplő Mil Mi-24 Hind-D főbb jellemzői:

Főrotorátmérő: 17,00 m
Farokrotor-átmérő: 3,90 m
Hosszúság: 17,40 m
Szélesség: ~2,00 m
Magasság: 6,50 m
Maximális felszálló tömeg: 11000 kg
Utazósebesség: 295 km/h
Repülési csúcsmagasság: 4500 m
Hatótávolság: 320 km
Első repülés: 1972

Végül egy videó...


... és egy nyugdíjas a Szolnoki Repülőmúzeumból (Fotó: Kis Dávid)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése